Matlagningsvolontären som gör succé på stödboende

Tidigare i år sökte Skyddsvärnet efter en volontär som ville lära ut baskunskaper inom matlagning på stödboende. Annonsen nådde Carl Jeding som jobbar med it-politik på Näringsdepartementet. Nu är Carl en mycket uppskattad volontär på stödboendet och lagar mat tillsammans med de boende så ofta han kan.

Det var klienterna på Skyddsvärnets stödboende i Bromma som i våras önskade sig en matlagningskurs. De ville lära sig baskunskaperna i matlagning för att bättre kunna klara sig själva och höja sin livskvalitet. Carl Jeding antog uppdraget som volontär och tillsammans med klienterna har de lagat många goda rätter. Nu har de kört igång igen efter ett semesteruppehåll och vi passade på att ställa några frågor till den uppskattade matvolontären.

Hej Carl, hur kommer det sig att du antog volontäruppdraget?
Jag jobbar på Näringsdepartementet med it-politik, vilket uppenbarligen inte alls har med matlagning att göra, men jag gillar verkligen att laga mat när jag är ledig. Jag fick en förfrågan på LinkedIn om att Björka stödboende sökte en volontär och tyckte att uppdraget lät roligt. Det är mycket jag inte kan, men matlagning kan jag, och det hjälper jag gärna till med.

Vad lagar ni för typ av mat?
Vi strävar efter att laga goda rätter som inte är allt för svåra att lyckas med och som inte kostar så mycket att tillaga. Jag upplever att de som är med och lagar mat har lärt sig jättemycket på kort tid. Det är en frivillig aktivitet för de boende och det brukar vara cirka 3–4 personer som deltar varje gång. Alla är mycket engagerade och vi har kul ihop samtidigt som det är ett jädra fokus, vilket är fantastiskt roligt.

Hur ser en matlagningskväll ut?
Först går vi igenom recepten, sedan kör vi igång. Ibland visar jag hur jag brukar göra, men om det är något som de andra känner att de har koll på själva så delar vi upp det och gör varsin grej. Själva matlagningen brukar ta ungefär en timme, sedan dukar vi och äter middag ihop. Det händer att det är någon som inte har varit med under matlagningen som tycker att det ser gott ut, som då gärna sitter med och äter. Det blir en härlig och gemensam middag. Vi brukar avsluta varje kväll när vi sitter och äter med att bestämma vad vi ska laga nästa vecka.

Är det något som överraskat dig?
När jag fick förfrågan så fick jag intrycket av att man inte kunde koka ägg och bara levde på smörgåsar, men så är det verkligen inte. Många kan laga en hel del och är väldigt intresserade. När vi pratar om vad vi ska laga nästa vecka så finns en vilja av att det inte ska vara för ”basic”, utan man vill gärna laga snitsiga saker som man kan imponera lite med. Det förvånar mig och jag tycker att det är jätteroligt.

Tack för att du sprider matglädje! Kommer du att fortsätta?
Det har verkligen varit en välkomnade stämning från både personal och de som bor på boendet. Det är alltid roligt att komma hit, man hälsar på varann och snackar om lite allt möjligt. Jag fortsätter gärna framöver, allt beror på efterfrågan. Vill de som bor på Björka stödboende fortsätta laga mat, så hjälper jag gärna till.

Recept på enkla & smarriga rätter från Carl Jeding

Friterad kyckling med sötsur sås och gurksallad och picklade morötter

Hamburgare med grillade grönsaker

Kycklinglår med jordnötssås och stekta grönsaker