Ett år med arbetsintegrering i Spånga

Svenska språket och jobb är vägen in i samhället och under ett år har möjligheten att arbetsträna och engagera sig volontärt i secondhandbutik funnits i Spånga. Det är ideella organisationen Skyddsvärnet – anno 1910 som firar ett år av arbetsintegration på Skyddsvärnet Secondhand Spånga.

– Vi ser hur människor som annars står utanför arbetsmarknaden växer och upptäcker nya förmågor hos sig själva. I butiken hjälper vi människor att få verktyg för att klara sig själva, vilket behövs för att förhindra utanförskap i samhället, säger Thomas Fröberg, enhetschef för arbetsintegration på ideella organisationen Skyddsvärnet – anno 1910.

Skyddsvärnet Secondhand är ett socialt företag som skapar samhällsnytta genom arbetsintegration. Av olika anledningar som till exempel utbrändhet, varit frihetsberövad, ny i Sverige eller NPF kan människor hamna utanför arbetsmarknaden och riskerar utanförskap. Under ett år har Skyddsvärnet skapat tillfällen att arbetsträna i Spånga och firar nu 1-årsjubileum.

– Den bästa känslan är när en deltagare avslutar sin arbetsträning hos oss för att gå vidare till nytt jobb eller utbildning, och att se hur personens självförtroende har stärkts. Secondhandbutik är en fantastisk plats på många sätt, det ska vi fira! säger Thomas Fröberg.

Skyddsvärnet har i dagsläget två secondhandbutiker, Spånga och Nynäshamn. Allt överskott från butikerna går till Skyddsvärnets verksamheter som tillsammans jobbar för ett socialt hållbart samhälle. Förutom arbetsintegration driver Skyddsvärnet verksamheter som bland annat familjehemsvård, halvvägshus, träningslägenheter och trygghetsvärdar i Stockholms city.

Butiksfesten är den 2 april med auktion och opera, loppisälskare från Instagram som fyller montrar med deras bästa tips från butiken, det bjuds på piroger och fina rabatter ges hela veckan.

Här hittar du mer information om secondhandbutikerna

Till eventet!

För frågor om arbetsintegration/butiken eller besök:
Thomas Fröberg, enhetschef arbetsintegrering
thomas.froberg@skyddsvarnet.se

Skyddsvärnets secondhandbutik i Spånga.